piątek, 11 października 2019

"Fałszerze pieprzu" M. Sznajderman


okładka

Na październikowym spotkaniu Klubu Książki rozmawiałyśmy o "Fałszerzach pieprzu" Moniki Sznajderman. Jest to rodzinna historia autorki, w której zderzają się dwa światy - wojenne losy żydowskiej rodziny ojca i polskiej rodziny matki. Z ułamków wspomnień, ze starych zdjęć i dokumentów próbuje ona odbudować pamięć o własnych korzeniach. Jak mówi autorka:
Przez wiele lat nie miałam takiego kontaktu z ojcem, jaki zazwyczaj się ma, albo przynajmniej powinno. Nie rozmawialiśmy o jego przeszłości. Książka pozwoliła mu częściowo wrócić do dziejów swoich bliskich, a częściowo nawet je poznać. Odkąd zaczęłam przywracać do życia jego bliższych i dalszych krewnych, poczuł się – mam wrażenie – na świecie mniej sam. Przywróciłam ojcu pamięć, uczyniłam ją naszą wspólną, i to chyba było najważniejsze.
Ta książka pozwoliła mi zbudować od nowa relację z tatą.
Jest to jedna z tych książek, które zapadają głęboko w pamięć, dotykają, czasem wręcz bolą... Mnie przynajmniej. I każą zadać sobie kilka trudnych pytań. Polecam.


Na spotkaniu listopadowym rozmawiać będziemy o książce "Współczesna rodzina" H. Flatland.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz