środa, 18 listopada 2015

Tydzień Edukacji Globalnej 2015

W dniach 16 - 22 listopada 2015r. obchodzimy Tydzień Edukacji Globalnej, któremu w tym roku przyświeca hasło "Równość – od słów do czynów. Z tej okazji w naszej bibliotece spotkali się uczniowie trzech klas piątych SSP1 z przedstawicielką Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Szczecinie, p. Olgą Łozińską.
Definicja edukacji globalnej, wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych mówi, iż jest to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Jej głównym celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych. Zadaniem edukacji globalnej jest wyjaśnianie globalnych współzależności, przyczyn problemów współczesnego świata i wyzwań z tym związanych. Edukacja globalna ma przybliżać społeczeństwu zagadnienia dotyczące sytuacji uboższych krajów, jak również pokazywać wzajemne zależności między mieszkańcami krajów rozwiniętych a rozwijających się. Edukacja globalna powinna prowadzić do osobistego zaangażowania na rzecz walki z ubóstwem oraz włączenia się w proces budowania globalnego społeczeństwa opartego na zasadach solidarności, równości i współpracy. (www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl)
W czasie spotkań rozmawialiśmy więc o globalnych zależnościach między różnymi częściami świata. wyrażającymi się w powstaniu między innymi takich pojęć jak "globalna północ" i "globalne południe"; o tym, jak nasze indywidualne wybory konsumenckie wpływać mogą na ich kondycję; o tym, jak nieodpowiedzialne decyzje konsumenckie, zgoda na niszczenie środowiska, przyczynianie się do przyspieszania tempa zmian klimatu czy nawet nieodpowiedzialna turystyka mogą zniweczyć starania najbiedniejszych. W czasie gorących i bardzo rzeczowych dyskusji wspólnie zgodziliśmy się, że warto - i należy -  być konsumentem świadomym i odpowiedzialnym.
Jeszcze raz dziękujemy p.Oldze za wspaniałe zajęcia, a dzieciom za aktywne w nich uczestnictwo.





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz